Komu w drogę

Nie umiem w miasto wrosnąć. Kto raz się rozwłóczył,
plącze się po ulicach jak bluszcz po kominie,
niepewny czy mu bliżej jest do ptasich kluczy

czy drzewa, co się ślizga po skórze wybruczyn,
bo je na nazbyt twardej posadzono glinie.
Takim iść po chodniku, to nie dość się włóczyć,

na pół mieć szlak pod sobą – na pół go porzucić.
Stąd noszą swoje mapy jak skarby jedyne
i chowają je w biurka zamknięte na kluczyk.

Ja także kryję w szafie rozchodzone buty
i atlas, który chętnie się zawsze rozwinie;
może czas jest, by znowu w polany się wwłóczyć

i nie szukać strumieni w rynsztokach popłuczyn,
lecz samemu spać w sadach, które pachną winem
i gubić się na szlakach, i mylić, i kluczyć.

Póki co jeszcze tramwaj przez miasto mnie tłucze,
lecz już w każdym trawniku widzę połoninę;
trzeba iść mi i w świecie do cna się wywłóczyć,
w świecie, w którym bram nie ma – choć pełno jest kluczy.

[XI 2005]

* * *

Troszkę to stare, troszkę to już było – ale jednocześnie to villanella to dobry sposób,  by zaakcentować początek wakacji. Gubmy się w lasach, włóczmy po polach! Do zobaczenia na szlaku:)

4 responses to “Komu w drogę

  1. Ach!! Tęsknota ku dali!;* Chodźmy w Bieszczady!!!!!!;))

  2. Chce tamtych Bieszczad…
    Moze znowu wezma nas za przewoznych sprzedawców sukien:)
    Tylko tym razem przynies mi ta herbate z Siekerezady Misio! ;P

  3. Bardzo mi się podoba ten kult Bieszczad, łechce mnie wręcz przyjemnie;p Polska “B” górą! ;D

  4. @Laura: Masz w Siekierezadzie zarezerwowany stolik;)
    @Aga: Zawsze Ci mówiłem, że mnie pociąga ta prostota: strumień, góry, namiot, chleb, woda i paszet – to jest u Was pierwotne i to lubię najbardziej:)

Leave a Reply

