Nohavica, czyli co to ukulele

Jak już wspominałem: mieszkam z Czechem. Adam – bo tak ma imię sympatyczny kolega z Brna – prócz przyjemnego obejścia, poczucia humoru i kilku innych sympatycznych przymiotów, ma też jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę. Na jego dysku znajduje się bowiem kompletny Jaromir Nohavica, cały w teledyskach i kopiach zapasowych. I ja właśnie w tej sprawie.

Nohavica od zawsze mieszka na Ostravie; Ostrava zaś to region czeski, ale o silnych polskich wpływach. Dlatego też poetanie tylko mówi po polsku, ale też z czasem po polsku śpiewa. Przykładem piosenka “Milionerzy”, przełożona genialnie przez Renatę Putzlacher. Piosenka mnie osobiści urzeka: raz że gdybym nie wiedział, że to Nohavica, to bym w życiu nie poznał obcokrajowca; dwa, że trudno jest doprawdy o bardziej genialny tekst.

Miłego słuchania :)

http://zygfryd666.wrzuta.pl/aud/file2/tTqshzzk4r/jaromir_nohavica_-_milionar_polska_verze

8 responses to “Nohavica, czyli co to ukulele

  1. Nohavica? Czy to nie ten, który niedawno przyznał się do współpracy z tajnymi służbami komunistycznymi? Więc jak to, sypał swoich kolesi od kieliszka (ale oczywiście “nie szkodził”, podobnie jak Niesiołowski), a obecnie jest bardem jewropejskich młodych liberałów? No no, piękne “autorytety” ma ta Unia: euromędrzec Wałęsa vel “Bolek”, Bartoszewski zwany żartobliwie “profesorem”, ś.p. Geremek, z którego teczki ostały się ino okładki, a teraz doszedł jeszcze bard Nohavica. Ale co tam, niech żyje postęp i socjalizm!

  2. bandolero@ Jarek Nohavica to przede wszystkim niezwykły muzyk. Posłuchaj “Kometę”, “Darmodeja” lub “Marenkę”… A wtedy zrozumiesz, dlaczego jest tak popularny w Czechach i nie tylko. Dla wielu jest też autorytetem, bo choć nie był i nie jest ideałem, potrafił przezwyciężyć w sobie wiele zła i złych nawyków. IMHO: warto go posłuchać.

  3. bandolero, komunizm spierdo … nam kawal życia.
    ty, na szczęście takiego poparcia “w masach” nie masz, i nie wprowadzisz zasad oceniania ludzi prosto “spod celi” wziętych.
    autorytetów nie trzeba bronić.

  4. Doprawdy, przeraża mnie myśl, że wszystko – nawet wesołą, optymistyczną, poprawiającą humor piosenkę o “Milionerach” – niektórzy ludzie oceniają z perspektywy polityki. Umiejmy oddzielić dzieło od osoby i (mając o osobie zdanie jakie mamy) oceniajmy samą piosenkę. A wtedy nie będzie, myślę, przeszkadzało nikomu, że Nohavica współpracował z czeskimi służbami (czy też może z CIA, M5 albo z czym jeszcze można). Lepiej, myślę, nie zadręczać się nieswoimi problemami, nie potępiać ludzi, któzy stali przed wyborami przed którymi my nigdy nie staliśmy i cieszyć się przyjemną satyrą – tak jest zdrowiej.

  5. Kolego Szpunt, z Twych słów miarkuję, że jesteś zwolennikiem eurokołchozu, a więc lewakiem. Tym samym Twoje słowa: “komunizm spierdo … nam kawal życia” są nieuprawnione. Wy, socjaliści nadal pier*** NAM życie od momentu anschlussu Polski do eurokomuny. A Twoje agenturalne “autorytety” typu Geremek, Bolek czy Nohawica to ja mam głęboko w unii europejskiej. Przyjmij do wiadomości, że nie każdy wychował się na Gazecie Wybiórczej i nie każdemu podoba się socjalizm w wydaniu UE. Tacy z Was liberałowie, a walczycie z wolnością słowa, wprowadzając kategorię “kłamstwa wałęsowskiego”, analogicznie do “kłamstwa oświęcimskiego”. A teraz się okazuje, że o Nohawicy też nie można wspomnieć, bo zaraz cię ktoś pociśnie na forum. Czy tam na blogu.

  6. ja pierdole.

  7. Ja tez…
    A tak gwoli informacji:
    taki miał tytuł blues Jacka Kaczmarskiego…

  8. Kochani, szkoda byłoby takiego tematu ( wątku ) zaprzepaścić. Najbardziej zainteresował mnie Adam ” który ma całego Nohavicę”.
    I jeszcze temat ukulele.
    Ukulele ma Adam czy .. nie wiem kto? :)))
    Ja mam ukulele i często gram Nohavicę, ale nie mam wszystkich jego: UTWORÓW…
    Adam przylślij jakąś perełkę MP3
    Szpunt

Leave a Reply

